tisdag 22 oktober 2013

Verkligen?

Som en självutnämnd filosof så går jag ofta runt och tänker på diverse ting jag har läst, sett eller hört ur olika vinklar och aspekter. Ibland så kommer jag över ämnen som inte kommer in genom ena örat och passerar förbi min tankekrets för att direkt gå ut genom andra örat. Ämnen som jämlikhet, demokratins ståndpunkt, yttrandefrihetens viktiga funktion och diverse andra politiska diskussions ämnen som cirkulerar  bland ungdomar men även somliga vuxna.

Visst så är det underbart att människor engagerar sig åt Sveriges välmående, men på samma gång så känner jag av en gnutta förakt och avsky gentemot dessa individer eller objekt som jag på senare tid har börjat sett människor som (En berättelse för en annan gång). Då ignorans hos en person snabbt sprider sig över till en annan, sedan vidare genom nätet och kompiskretsar. Vilket slutligen leder till okunnighet bland folk, och okunnighet leder till rädsla. Denna rädsla som folk besitter omförhandlas till ogreppbara argument som gör det omöjligt att föra en utomstående debattörer att göra någon som helst förändring bland människors åsikter och ageranden.

Jag pratar inte om att du skall bli liberal, respektera något som strider emot din etik och moral, jag pratar inte ens om att du skall göra något innovativt och framtidsförändrande. Det jag vill, är du öppnar ditt sinne för mer än det som finns framför dig just nu och söker varenda existerande aspekt. Var inte trångsynt som din omgivning och dina föregångare.

Så ta och fyll skorna du bär, lev upp till den individ modernatur har skapat, vissa dig större än vad andra ser dig. För att du är vår morgondag, du är vår framtid, då är oskriven historia.